Blog

Terug naar overzicht

“Moet ik als traiteur ook een GPP opstellen?”

Heb ik als traiteur, immomakelaar of eigenaar van een fitnesszaak een globaal preventieplan nodig?
(Ja, zo gauw je personeel aanneemt.)

Heb ik als kleine ondernemer echt een preventieadviseur nodig? Wie moet dat zijn en wat moet die persoon in mijn onderneming zoal doen? En: hoeveel uur moet ik daarvoor voorzien in zijn/haar opdracht? Waar vind ik de juiste informatie? Waarmee begin ik het best?

Als wij dit horen, horen we mensen die goed zijn in lekker eten, in vastgoed of gezond sporten maar die nu een hoop administratieve vragen bij op het bordje krijgen. Dit soort vragen leeft trouwens niet alleen bij de kleinere, maar ook bij de iets grotere ondernemer.

Met dit artikel vind je als jonge ondernemer sneller je weg in de Welzijnswet.

Waar kan ik als kleine ondernemer terecht voor antwoorden? 

Je sociaal secretariaat brengt je op de hoogte van je wettelijke verplichtingen als werkgever, maar hoe deze op een slimme manier aanpakken, is nog wat anders voor een starter of iemand die zijn eerste werknemer aanwerft. Op dat moment heb je al genoeg bordjes draaiend te houden. Weten wie je in die drukke tijden waarmee kan verder helpen, maakt op korte termijn een verschil in de lengte van je to do-lijst en op lange termijn ook in je portemonnee.
Hiervoor moeten we je even meenemen in het verhaal van de extra verplichtingen die je als werkgever dient na te komen.

istockphoto-1069188186-612x612.jpg

Hoe maak ik meteen de beste keuzes inzake preventiediensten? 

Je kàn als ondernemer zelf de Welzijnswet doorploegen. Dan ben je een moedig en geduldig mens 😉
Verwacht je aan 10 boeken in taaie wettekst-taal over de 7 welzijnsdomeinen die alle 7 belangrijk zijn voor je werknemer. Of dat nu iemand met een vast arbeidscontract is, een leercontract, een interimkracht of een stagiair maakt in wezen natuurlijk geen verschil.
Voor beginnende werkgevers kan dit alvast wel nuttige informatie zijn:

1. De EDPBW


smes-africa-main-1920x960.jpg

Employees-scaled.jpg

In deze Codex zal je hetzelfde lezen als wat je sociaal secretariaat je normaal al verteld heeft: je bent verplicht je aan te sluiten bij een externe dienst voor preventie en veiligheid op het werk (EDPBW). Afhankelijk van de aard en grootte van je zaak, betaal je hiervoor een vast forfait. Met deze dienst – je kiest zelf uit welke – ga je een overeenkomst aan waar je voor een bepaalde tijd aan gebonden bent.
Wat je niet in de Codex vindt, is welke externe preventiedienst het best past bij jouw onderneming…
“Doen die dan niet allemaal hetzelfde?” horen we je vragen. Wel, ja en nee.

Elke externe dienst is transparant over de taken die zij voor jou zal opnemen en over wat dat jou zal kosten. Als je echter zelf een leek bent op dat vlak, weet je alleen nog niet wat die taken precies inhouden en wat je dus van je externe dienst kan en mag vragen. Hoe die EDPBW haar extra ondersteuning concreet waarmaakt, kan ook van dienst tot dienst verschillen.
Een kleine tip: je kan op eender welk moment voor een andere dienst kiezen, maar lees hun voorwaarden er goed op na. Het zou immers kunnen dat wanneer je pas na eind juni opzegt, je contractueel nog gebonden bent tot het einde van het daaropvolgende kalenderjaar.

2. De IDPBW

Van de dag dat je werkgever bent, ben je wettelijk verplicht om een interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (IDPBW) in te richten. Je kan als zaakvoerder de taak van intern preventieadviseur in je eigen pakket mee opnemen of ze laten uitvoeren door een werknemer. Zowat altijd is dit voor een ondernemer een grote administratieve belasting waarvoor je de kennis (nog) niet in huis hebt.

Om te weten hoeveel tijd deze taak je werknemer of jou als zaakvoerder zal kosten, moet je evenzeer weten wat die taak inhoudt. Hoe staat het met je opleiding in preventie en arbeidsveiligheid? Start je voor de vereiste risicoanalyses als onervarene met niet meer dan generieke templates in handen of kan je op iemand terugvallen die je werkbare documenten doorspeelt, voordoet hoe je die gebruikt én opslaat in een op maat gemaakt documentbeheersysteem? Dat zijn allemaal vragen waarvoor je in alle veiligheid terecht kan bij een derde.

3. De externe consultant neemt je bij de hand

Kreeg je het bij die vorige vraag al een beetje warm? Dat is iets wat wij wekelijks zien in KMO’s: er komt heel veel op zaakvoerders af, zeker op vlak van preventie en arbeidsveiligheid. Maak in die complexiteit maar eens de meest efficiënte en betaalbare keuzes voor je KMO…

Ondernemers weten perfect waar hun sterkte zit en dus ook waarvoor ze nog ondersteuning nodig hebben. Dat zijn voor een externe consultant in Health en Safety (HSE) als Seekurico de ideale klanten, want zij maken veiligheid een prioriteit van in het prille begin. Hiermee kiezen ze zonder het zelfs al te beseffen op langere termijn voor meer winst!

In bedrijven waar veilig werken voorrang heeft, lekt weinig of geen geld weg ten gevolge van arbeidsongevallen. Hoeveel winst dit een onderneming kan opleveren, is behoorlijk indrukwekkend.

Wist je dat je zo’n externe consultant in arbeidsveiligheid zeer flexibel kan inschakelen? Ben je enkel op zoek naar een privé-tutor die je in een coaching traject doorheen je aanvangstaken gidst? Heb je nood aan een neutrale maar wel betrokken ondersteuner die met jou de meest geschikte keuzes maakt wanneer je het identificatiedocument voor je overeenkomst met de EDPBW invult? Die je in mensentaal uitlegt waaraan je wettelijk moet voldoen en je een spiekbriefje doorspeelt met de te zetten stappen en alle bijhorende documenten?
Of kan je iemand gebruiken die jouw interne preventiedienst opstart, zorgt voor opleidingen en een bruikbaar DRBS (Dynamisch Risico Beheersysteem) aanmaakt? Een partner dus die jouw bedrijf verrijkt met kennis, waardoor je minder afhankelijk wordt van externe diensten.

Office-Idea.jpg

De vragen waarvan je nu nog niet weet dat je ze wil stellen

questions.jpg

Toen je pas in je potten begon te roeren of je eerste klanten een fitnessabonnement verkocht, wist je nog niet waar je als werkgever ooit een antwoord op zou moeten bieden. Het enige wat voor jou telde, was dat je iemand blij maakte met wat jij te bieden had. Die complexe administratie was toen nog geen van je zorgen.
Ondertussen ken je een goede accountant, een financieel raadgever en misschien zelfs een business coach. Met elke vraag die je hen voorlegde, groeide je eigen expertise als ondernemer.
Onze passie is bedrijven kunnen ontzorgen op werkelijk alle niveaus van de 7 welzijnsdomeinen. Externe consultants bieden oplossingen voor alle zorgen rond het welzijn van medewerkers in organisaties. Daar worden maakt ons, veiligheidsconsultants, blij.
Wij hebben zelfs al een plan klaar voor de vragen die nu nog niet in jou opkomen.

Dat eerste, verkennende gesprek is daarom zonder twijfel een van de meest waardevolle eindejaarscadeaus die je jezelf als jonge werkgever kan bestellen. Gratis en zonder verplichtingen.

Je vindt ons in het rayon “interessant!” tussen “had ik dat maar eerder geweten…” en “goed dat ik dat gedaan heb!” 😉 me-to-me-gift.jpg

Seekurico BV

Rode Kruisstraat 49
3540 Herk-de-Stad (B)

info@seekurico.be
Tel. +32 (0)474 37 94 63

BTW BE 0683.484.566

Let’s meet!