Blog

Terug naar overzicht

Verontrustende warehouse-incidenten

Domino of zo

Dit filmpje van enkele jaren geleden toont hoe snel het behoorlijk fout kan gaan. (De heftruckchauffeur kwam er trouwens met de schrik vanaf. Zijn cabine beschermde hem, maar het duurde wel 8 uur om hem te bevrijden van onder die hoop pallets en karton... Ook de collega’s die nog net konden wegspringen, raakten niet gewond.)

Natuurlijk moet het niet zulke proporties aannemen vooraleer je bedrijf fikse schade kan oplopen, daarover berichtten we al eerder

Binnenkort nemen we het aandeel van heftrucks in arbeidsongevallen onder de loep. De commentaren onder het filmpje zijn niet mis: niet de heftruckchauffeur wordt met de vinger gewezen, maar de belangrijkste kritiek is voor de ondernemer. “Rekken bijeengehouden met kauwgom en elastiekjes!” Keuzes om goedkope rekken te installeren en te overladen en geen stootbeveiliging te voorzien, keuzes om te woekeren met de beschikbare ruimte enz.

Shelving: what you need to know

Welke kennis is noodzakelijk als het op rekken aankomt? De Europese richtlijnen, de Welzijnswet en ARAB bakenen duidelijk de normen af.
De Europese norm EN 15635 (sinds 2009 van kracht) omschrijft duidelijk welke verantwoordelijkheden bij de leverancier van de stellingen of het magazijnopslagsysteem liggen of bij de gebruiker.
De leverancier zorgt naast de berekening en indeling op basis van de door de klant opgegeven specificaties voor:
- de omschrijving van de technische beperkingen van het systeem;
- de aanbeveling i.v.m. extra beveiligingen voor de stellingen;
- de definitie van het gewicht dat de magazijnvloer moet kunnen dragen;
- de belastingborden voor de stellingen om op meerdere zichtbare plaatsen aan te brengen, met daarop de niveau-indelingen en het maximale laadvermogen.

De gebruiker voorziet in:
- een veilige werkomgeving op basis van een risicoanalyse om letsel bij personeel en schade aan de opslagapparatuur te beperken;
- een opleiding voor alle magazijnmedewerkers én de garantie dat zij de handelingen correct uitvoeren, volgens de instructies van de leverancier;
- geschikte bewegwijzeringen, sluitingen, hekken, afschermingen en stootbeveiligingen;
- de aanstelling van een PRSES (Person Responsible for Storage Equipment Safety / Veiligheidsmanager van stalen opslagsystemen) die dagelijks toezicht houdt op de veiligheid van zowel de werknemers als de stellingen;
- het onderhoud van de magazijnapparatuur;
- de regelmatige controle van alle stellingen!


rekbelasting.PNG

ontwerp.jpg

Knipsel.PNG

pallet weetje.PNG

20200929_104653.jpg

20200929_104826.jpg

Check. Check. Dubbelcheck!

Om maximale bescherming te bieden en elk risico te beperken, neem je als ondernemer de volgende 5 punten in acht: opleiding, preventie, verantwoordelijkheid, onderhoud en keuring magazijnstellingen. We kunnen niet genoeg benadrukken hoe onmisbaar die vijfde stap, die van de keuring is...

Check 1: met de juiste keurder en timing
Wie mag keuren? De wet vraagt om een bevoegde persoon die op de hoogte is van de relevante normen. Dit kunnen natuurlijk ook gekwalificeerde externe bedrijven en keuringsorganismen zijn.
Wanneer?
Nog vóór de ingebruikname keuren wij de magazijninstallatie bij onze klanten. Daarnaast zijn die wettelijk verplicht minstens 1 maal per jaar alle rekken te laten keuren, net als na wezenlijke veranderingen zoals mogelijke schade na een ongeval, verhuizing of een andere wijziging van de constructie.

Daarom stelt een preventieadviseur met visie een periodiek controleplan in. Hiermee detecteer, meld en registreer je meteen alle afwijkingen.

check.jpg

Beschadigde elementen hebben in de regel een verminderde weerstand. Personen die zijn opgeleid om het risico van aangetaste elementen vast te stellen, weten wat ze moeten meten en hoe ze dat moeten doen om de staat van het element te bepalen op basis van drie risiconiveaus, deze worden geïdentificeerd aan de hand van labels in drie kleuren: groen, oranje en rood.

Hoe hoger de omloopsnelheden in je magazijn, des te uitgebreider dat controleplan:
- dagelijks, door het magazijnpersoneel om zichtbare afwijkingen vast te stellen en meteen over te gaan tot vervanging
- wekelijks, door de PRES om de verticaliteit en alle elementen van de onderste niveaus te verifiëren
- maandelijks, door de PRES met oog voor orde en netheid van het magazijn

Check 2: met de juiste focus
Deze ligt onder meer op: toegankelijkheid en correct gebruik van de rekken, maximum belasting en stootbeveiliging. Concreet kijken wij bijvoorbeeld naar zichtbare schade, of de pallets stabiel staan, of de belasting niet overschreden is, of de veiligheidspennen er zitten, of de gewichtsaanduiding/tabel is aanwezig aan de voorzijde van het rek.

Kijk even mee

Kan je de gebreken en gevaren op deze foto’s uit ons archief benoemen? Je vindt de onderschriften op het einde van dit artikel.

oorzaken ongevallen in magazijnen.PNG

Als je het ons vraagt: 8 pro-tips op een rij

1. Praat met je magazijnmedewerkers. Op elk moment. 
Wat hebben zij nodig? Welke bijna-ongevallen noteerden ze? Zeer waardevolle informatie als je er iets mee doet!

2. Plaats aanrijdbeveiliging
Aan elke staander en om de buitenste draagramen. Hiermee verliest een stelling niet meteen zijn stabiliteit en draagkracht wanneer een heftruck ze toch aanrijdt.

3. Voorzie doorvalbeveiliging op hoge rekken langs looproutes
Gaaswanden achter hoge palletrekken langs looproutes beschermen passerende collega’s. Idem met plaat- of gaaslegvlakken op de onderste niveaus. Zo vallen losse producten niet wanneer de heftruckchauffeur ze per ongeluk te ver zou doorduwen.

4. Veranker de rekken
In de vloer, maar ook de muur is een veilige bevestigingsplaats. Dit kan mechanisch of chemisch, afhankelijk van de constructie van het warehouse.

5. Leid elke heftruckchauffeur op
Omdat iedereen fouten maakt. Goede kennis van de regels en vooral doorgedreven veiligheidsbewustzijn verkleinen de kans op ongevallen aanzienlijk. Binnenkort komen we daarom uitgebreid terug op dit aspect. 

6. Laat professionals je rekken monteren
Ook als je de stellingen makkelijk online kan bestellen en je eigen personeel dit kan doen. Kies voor VCA-gekeurde monteurs die de klus efficiënt en vooral veilig klaren.
Toch zelf iets plaatsen? Gebruik de handleiding en plaats zeker alle borgpallen en - pennen om de balken op hun plaats te houden.

7. Maak werk van een intern verkeersplan
33% van de dodelijke arbeidsongevallen hebben te maken met intern transport… Een intern verkeersplan voor de hele bedrijfssite is een must. Grondplannen, de verschillende verkeersstromen, gevaarlijk knelpunten of situaties. Als je ze in kaart brengt, kan je ze een stuk veiliger maken. Ook hierin staat onze ervaren preventieadviseur je vakkundig bij.

8. Stel keuringen nooit uit
Sorry! We vallen in herhaling: dagelijks, wekelijks, maandelijks door eigen mensen. Jaarlijks door een erkend keurder. Na elke wezenlijke aanpassing. Te vaak controleren bestaat niet. Zéker op plekken waar mensen zeggen: “Er is hier nog nooit iets gebeurd.”

20200929_100617_resized.jpg

Vragen staat vrij!

Overweeg je de aanschaf van nieuwe stellingen of ben je toe aan de verplichte jaarlijkse controle van je huidige magazijnrekken? Hulp nodig om in je warehouse de juiste veiligheidsmindset te implementeren? Op zoek naar een handiger systeem om de periodieke checks werkbaar te maken?
Geen enkele vraag is voor Seekurico te klein of te groot. 

foto 1: staander aangereden en getorst 
foto 2: aanrijdbeveiliging verplaatst en raakt nu staander 
foto 3: legger krom 
foto 4: legger krom en niet meer in staander geklikt na aanrijding 
foto 5: schoring krom 
foto 6: onoverzichtelijke stockage van losse elementen op bovenste legger, ladder gevaarlijk geplaatst vanwege pallet vlakbij rek

Seekurico BV

Rode Kruisstraat 49
3540 Herk-de-Stad (B)

info@seekurico.be
Tel. +32 (0)474 37 94 63

BTW BE 0683.484.566

Let’s meet!