Papa (38) van twee sterft na arbeidsongeval


Krantenkoppen als deze trekken ieders aandacht, om uiteenlopende redenen. Het menselijke leed raakt ons meteen omdat het niet te overzien is en vooral definitief. In de eerste plaats verandert het de levens van de nabestaanden van de arbeider op slag en voorgoed, maar ook zijn collega’s en het bedrijf zullen dit voor heel lange tijd met zich meedragen.

Dat ongevallen of bijna-ongevallen met vorkheftrucks jammer genoeg steeds vaker voorkomen, werd eind juli nog gesignaleerd door Transportmedia in het artikel “Steeds meer (zware) ongevallen met heftrucks”. Dit aan te raden artikel somt beknopt maar accuraat de pijnpunten op en bevestigt dat de meest vastgestelde tekortkomingen een gebrekkige of onvoldoende opleiding van de bestuurder en het besturen van de heftruck door onbevoegden zijn.

In tijden waar ook door toenemende e-commerce de vraag naar tijdelijke werkkrachten groeit, lijkt het vaak eerder een kwestie van geluk dat alles goed loopt op de vloer. Koen Terryn is al jaar en dag bezig met de veiligheid rond heftrucks en sinds kort actief bij Rombit zegt: “Volgens de pareto analyse kan je 80% van de ongevallen toedragen aan het rijgedrag van de bestuurder van het interne transportmiddel. Meer en meer beseffen bedrijven dat het gedrag een belangrijke rol speelt in het terugdringen van ongevallen.”

Een ongeval met heftruck is zelden een geval van brute pech, maar meestal een samenloop van te vermijden omstandigheden. Niet enkel het planmatig maar ook degelijk opleiden van werknemers, zowel van nieuwe als reeds meer ervaren medewerkers, is de basis om die omstandigheden beter te beheersen. Nieuwe werknemers moeten zich op korte tijd inwerken, maar de attitudes die ze daarbij aannemen gaan vaak voor onbepaalde tijd hun gewoonten uitmaken. Meer ervaren krachten drijven te vaak op “er is nog nooit iets gebeurd dus ik ben wel goed bezig”. Zo sluipen er risicovolle gewoonten in de werking van een bedrijf. Om ongevallen met vorkliften terug te dringen van die hooggenoteerde 4de plaats van alle werkgerelateerde ongelukken, is de combinatie van een grondige kortlopende startopleiding met een langer lopend traject de beste kans om tot een blijvende gedragswijziging te komen waarin arbeidsveiligheid dagelijks prioriteit krijgt.

Seekurico kan dit perfect voor u aansturen en opvolgen. Met het oog voor de juiste technische veiligheid en signalering doen we samen er alles aan opdat niet enkel tragische maar ook bijna-ongevallen in uw bedrijf steeds minder kans krijgen.

Winand, 21 augustus 2020

https://transportmedia.be/2020/07/steeds-meer-zware-ongevallen-met-heftrucks/

https://www.boplan.com/nl/meest-voorkomende-heftruckongevallen

https://www.forklift-driversclub.nl/categorie/kenniscentrum/


Recente berichten

Contacteer Seekurico BV

Rode Kruisstraat 49, 3540 Herk-de-Stad (B)

BTW BE0683.484.566

Tel. +32 (0)474 37 94 63

  • Facebook - White Circle
  • LinkedIn - White Circle
  • Instagram - White Circle

© 2017 Seekurico. Website door Pen&Peper

Foto: Mindani/Freepik